Miért tartja fontosnak, hogy az iskolások a tantermen kívül is foglalkozzanak a történelemmel?
Ötödik osztályban különös hangsúlyt fektetek a történelem megszerettetésére, erre az érzelmi kapocsra alapozva tudom elmélyült munkára szoktatni diákjaimat. A történelem iránti érdeklődés felkeltésében, a tehetséges tanulók kiválasztásában, képességeik kibontakoztatásában és fejlesztésében egyaránt nagy segítséget jelentenek az iskolán kívüli, történelemhez kapcsolódó programok.
Az élménypedagógia, a cselekvés és a tevékenység révén történő tanulás híve vagyok, a múzeumpedagógiai foglalkozások pedig ezt a fajta tanulást kiválóan szolgálják.
A gyerekek szeretnek játszani, játszva tanulni. Az arctalan és személytelen számítógépes játékok helyett, mellett iskolán kívül több tér nyílhat a „játszva-tanulásra”. Elsősorban a problémamegoldó, kreativitást fejlesztő játékos feladatokra gondolok.
A gyerekek természetes kíváncsiságára épített feladatok ráirányítják a gyerekek figyelmét a múzeumi kiállítás tárgyaira. Amellett, hogy mélyebb ismereteket szereznek a gyerekek, az önálló gondolkodásuk is fejlődik.
Milyen foglalkozásokon vettek részt?
Harmadik alkalommal veszünk részt ötödikes diákjaimmal a Cella Septichora kreatív szakkörében, mely 10 alkalomból álló foglalkozás sorozatot jelent.
2014/2015 őszétől élek a lehetőséggel, mely minden pécsi 5. osztály számára lehetővé teszi, hogy egy alkalommal térítésmentesen részt vehessen egy rendhagyó történelemórán. Az Expedíció az időkapszulák nyomában elnevezésű foglalkozás a kedvencünk.
A Magyar Tehetségsegítő Szervezet tutoraként tehetségígéret tutoráltjaimat két alkalommal hoztam el a Cella Septichorába, ahol Poulet Dániel értő vezetését követően Cellactivity során elevenítettük fel az újonnan szerzett ismereteket.
Mi volt a legérdekesebb/leghasznosabb a foglalkozáson?
Nehéz kiemelni egy foglalkozást, hiszen mindegyikben találtunk hasznosat, érdekeset. Talán, amikor felölthették a római katonák viseletét a gyerekek, és beleélhették magukat egy legionárius helyébe -volt számukra a legizgalmasabb.
Mi volt a tanulók visszajelzése?
Az egyik legnagyobb elismerés, hogy két szakkörös kisdiák kifejezett kérésére családi nyaralásuk célpontja Róma lett. A szakkörösök kisebb testvérei ötödikesként folyamatosan kérdezgették, hogy mikor indul a szakkör, mert a nagyobb testvérek a részvételre motiválták őket. A szakkörből nem maradt ki senki, ennél pozitívabb visszajelzés nem is kell.
Mit tanácsolna azoknak a tanároknak, akik még csak tanakodnak rajta, hogy elvigyék-e hasonló programra az osztályt?
Biztatom őket, hogy éljenek ezzel a kiváló lehetőséggel, a Cella Septichora gazdag programkínálatával! Győzzék meg tanítványaikat, hogy a tanulás nem pusztán kötelesség, nem a szabadság korlátozása, hanem izgalmas kaland.
A szakkör minden kedden 15:00 - 16:30 között zajlik a Cella Septichora Látogatóközpontban.
Részletek: https://www.pecsorokseg.hu/muzeumpedagogia/kreativ-muhely-a-cella-septichoraban